logo
امروز : دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۷
[ شناسه خبر : ۴۱۰۵۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
پیشگیری بهترین درمان است؛

کمبود واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌های زنجان

کمبود-واکسن-آنفلوانزا-در-داروخانه‌های-زنجان
با توجه به سردی هوا و افزایش ابتلا به بیماری آنفلوانزا در افراد مختلف از جمله بیماران خاص استفاده از واکسن بالاتر رفته است و همین امر سبب شده تا کمبود این واکسن در داروخانه‌های استان مشاهده شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ بیماری آنفلوانزا یک بیماری عفونی تنفسی است که بیش‌تر در فصل سرما رخ می‌دهد و افراد زیادی برای اینکه به این ویروس مبتلا نشوند در فصول سرما از این واکسن استفاده می‌کنند که احتمال بیماری را در خود به حداقل برسانند.

بیشتر بخوانید

 ویروس آنفلوانزا به راحتی از طریق هوا، عطسه، سرفه و قطرات بزاق دهان به فرد دیگر منتقل می‌شود. 

 استفاده از واکسن آنفلوانزا برای بیمارانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند اجباری است و افرادی که مشکل خاصی ندارند توصیه می‌شود از آن استفاده نکنند.

بهترین راه مقابله با این نوع بیماری استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و شلوغ است و استفاده از واکسن‌های مختلف برای عدم ابتلا به بیماری کارساز نیست.

کمبود واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها جبران می‌شود 

 محمد جواد میانداری معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در گفتگو  با خبرنگار موج‌رسا اظهار کرد: با توجه به سردی هوا و افزایش ابتلا به بیماری آنفلوانزا در افراد مختلف از جمله بیماران خاص استفاده از واکسن آنفلوانزا بیش‌تر شده است اما کمبود این واکسن در داروخانه‌های استان جبران خواهد شد.

وی با بیان اینکه افرادی که جزو بیماران خاص، کلیوی، سرطان، پیوندی، فشار خون بالا، دیابت، خانم‌های باردار و جانبازان و... هستند در اولویت است، تأکید کرد: این افراد دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند و تجویز واکسن آنفلوانزا برای آنان مهم است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با بیان دیگر افرادی که دارای بیماری پیش‌زمینه نیستند نیازی به استفاده از واکسن آنفلوانزا ندارند، افزود: تجویز واکسن برای گروه‌های هدف که دارای بیماری پیش‌زمینه هستند توصیه می‌شود.

وی عنوان کرد: قیمت واکسن آنفلوانزا از نوع هلندی قریب به ۴۰۰ هزار تومان است.

 

 

تزریق واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر ضروری است 

در این میان حسین معصومی رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر علوم پزشکی زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه هر ساله در فصل سرما توزیع واکسن آنفلوانزا برای تمام سنین در مراکز مختلف انجام می‌شود اظهار کرد: افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف در اولویت استفاده از این واکسن هستند.

وی ابراز کرد: در ارتباط با تولید واکسن آنفلوانزا محدودیت‌هایی در جهان وجود دارد و استفاده از آن محدود به کادر درمان، خانم‌های باردار و افراد دارای بیماری اچ آی وی که سیستم ایمنی ضعیف دارند پیشنهاد می‌شود و این افراد تزریق واکسن را در اولویت قرار دهند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: افرادی که جزو گروه‌های پرخطر هستند استفاده از واکسن ضروری است و این بیماری یک بیماری عفونی است که عوارض آن شامل آبریزش بینی، گلودرد، درد عضلانی، سردرد، سرفه و شدت این بیماری در افراد مختلف متفاوت است.

اکثر داروخانه‌ها واکسن آنفلوانزا ندارند 

در این باره نرگس عبادی همشهری زنجانی اظهار کرد: از اینکه واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌های شهر با زحمت تهیه می‌شود با موج‌رسا تماس گرفتم و مشکل خود را با این پایگاه خبری در ارتباط گذاشتم.

وی با بیان اینکه بیماری خاصی و یا پیش‌زمینه ندارد و هر سال در اوایل مهر ماه واکسن آنفلوانزا تهیه و از آن استفاده می‌کنم گفت: اکثر داروخانه‌ها واکسن آنفلوانزا را تمام کردند و هنگامی که سئوال می‌شود چه زمان مراجعه کنند تا بتوانند از این واکسن استفاده کنند تنها جوابی که می‌شنوند این است که، معلوم نیست. 

با این حال با توجه به سردی هوا و افزایش ابتلا به بیماری آنفلوانزا در افراد مختلف از جمله بیماران خاص استفاده از واکسن بالاتر رفته است و همین امر سبب شده تا کمبود این واکسن در داروخانه‌های استان مشاهده شود.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اخبار پربازدید

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۵۲
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۱۶
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۴
  • غروب آفتاب : ۱۷:۵۱
  • اذان مغرب : ۱۸:۱۰
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۲